Autor Wątek: Check engine / EFI, obsługa komputera silników, OBD, kody błędów  (Przeczytany 500 razy)

Offline mreiter

  • Uzytkownik
  • Wiadomości: 24
  • Model: M11-125
Witam wszystkich,

Jestem tu nowy - zarówno na tym forum jak i w świecie motocyklistów.
Na swoje pierwsze przygody wybrałem M11 125cm3 - oczywiście chodzi o prawko. Kupiłem nowy z silnikiem na wtrysku. W konsekwencji przygód w pierwszych tygodniach z tym motocyklem postanowiłem podzielić się z innymi użytkownikami swoim doświadczeniem - tak się niestety składa że w dziale "problemy techniczne".

Myślę, że to co tu opiszę ma zastosowanie również do M16 jaki i M11 CAFE - a to dla tego, że mają jedną instrukcję obsługi, a co ważniejsze ten sam silnik ... bo o problemach z silnikiem tu mowa.

edit: Jak się okazuje w silnikach 320cm3 jest ten sam moduł sterujący. Z tego powodu zmieniłem temat tego posta. Zasadniczo poniższe treści dotyczą wszystkich silników z modułem DELPHI MT05
Co do modułu w 320 to mamy ten sam mt05 (żeby nie było że nikt nie sprawdził ;) )



Tak więc do rzeczy. Nie będę oczerniał tu nikogo - nie taki jest cel (choć mam zastrzeżenia do serwisu autoryzowanego i zebrał bym materii na kawał hejtu). Moim celem jest jednak przekazanie jak sobie radzić z elektroniką w tym silniku (na miarę mojego doświadczenia i zdobyczy), ponieważ serwis autoryzowany NIE JEST PRZYGOTOWANY na radzenie sobie z elektroniką tego silnika - jeszcze. Mam nadzieję, że to przejściowa (choć żenująca) sytuacja. Pomimo "sytuacji" pozostaję zadowolony z motocykla i pozytywnie nastawiony do marki.

Wpłaciłem zaliczkę, odczekałem tydzień, przyjechał, poskładali, przyjechałem po odbiór ... wsiadłem przejechałem się po lokalnych uliczkach i zwróciłem uwagę na migający check engine. Kontrolka pojawiła się, to znikła na chwilę i tak kilka razy. Szef serwisu powiedział aby się tym nie przejmować - "musi się dotrzeć, proszę zatankować na stacji do pełna i jeździć". Tak zrobiłem. Daleko jednak nie zajechałem - po 5km silnik stracił moc. Ze skrzyżowania musiałem już zepchnąć ... Następnego dnia dostałem motocykl z "nowym komputerem". Wsiadłem, znów lokalna uliczka, ... check engine. Tym razem jednak silnik pracował, motocykl jechał, a wobec rozłożonych rąk serwisu, który nic nie mógł począć, postanowiłem motocykl odebrać i jeździć. Przy okazji pierwszego serwisu po 300km, serwis wciąż miał rozłożone ręce w oczekiwaniu na nowy komputer diagnostyczny. No ale koniec tego obmawiania - nie taki jest cel. W myśl zasady "umiesz liczyć - licz na siebie" zdjąłem osłony i obejrzałem sobie co tam w maszynie drzemie. DELPHI MT05 - to jest nazwa rozumu tego silnika - link do zwięzłej informacji na stronie producenta https://www.delphi.com/manufacturers/auto/powertrain/gas/ecm/mt05.
Czyli jest to moduł do sterowania małych silników jedno i dwu cylindrowych zasilanych wtryskiem - produkt przeznaczony do motocykli, quadów, kosiarek do trawy, agregatów prądotwórczych ... i co tam jeszcze może potrzebować małego silnika. Próżno jednak szukać na stronie producenta jakiś bardziej dogłębnych informacji. No ale od czego jest google i youtube oraz rosyjskie i chińskie serwery.

Wersja dla niecierpliwych:
Aby sprawdzić kod błędu załącz trzykrotnie zapłon: ON-OFF-ON-OFF-ON i poczekaj chwilę. Cała sekwencja załączeń i wyłączeń powinna zająć około 2- 3 sekund. Jeżeli się powiodło, kontrolka check engine zacznie migać. Jeśli ktoś miał do czynienia z autem z OBDI - to właśnie jest to. Trzeba liczyć mignięcia i sobie je zapisać. Kody błędów są czterocyfrowe. Cyfrę 0 (zero) reprezentuje 10 mignięć kontrolki, pozostałe cyfry normalnie (1 mignięcie to "1", 2 mignięcia to "2", itd). Poszczególne cyfry kodu są oddzielone dłuższą przerwą - 1.2sekundy. Po czterech takich grupach mignięć (pełny czterocyfrowy kod) następuje dłuższa (3.2sekundy) przerwa i jeśli komputerowi leży więcej na wątrobie, to następną serią czterech cyfr poda następny kod. Po "wymruganiu" ostatniego kodu jest chyba nieco dłuższa przerwa i zaczyna od początku.

Tak oto dowiedziałem się że mojemu silnikowi dolega "0131" oraz "0174".
Oczywiście z pomocą googla dowiedziałem się, że "pierwsza" sonda lambda daje za niskie napięcie (0131) oraz że mieszanka długotrwale jest zbyt uboga (0174). Oczywiście drugi kod jest efektem pierwszego - właściwa przyczyna to problem z sygnałem z sondy. Google podpowiada, że może to być problem z sondą lub problem z uszkodzonymi kablami (zerwany przewód, zwarty do masy, zagięty konektor we wtyczce etc).
Podłączyłem sondy odwrotnie - to znaczy pozostawiłem je w wydechach, ale podłączyłem lewą w miejsce prawej, a prawą w miejsce lewej.
Pojawił się nowy kod - 0137. A to oznacza, że w drugim gnieździe wiązki gdzie nie było problemu do tej pory nie pojawił się sygnał ... a to oznacza że uszkodzona jest sonda a nie wiązka.

Pojechałem więc do serwisu - wstawili nową sondę. Ale ze skasowaniem kontrolki wciąż problem - nie ma czym...
Tak więc weekend przesiedziałem w internecie i dziś znalazłem. Klucz do stacyjki odczekaj 15 sekund ON-OFF-ON-OFF-ON-OFF-ON-OFF-ON-OFF  zaczekaj 15 sekund. Po tej czynności komputer powinien zapomnieć wszystkie kody (oczywiście o ile usunąłeś przyczyny).
edit: dopisałem ostatni OFF - podsumowując zapłon trzeba załączyć i wyłączyć pięć razy i zaczekać z wyłączonym zapłonem 15 sekund, aby zresetować błędy

W taki oto sposób zdiagnozowałem usterkę w fabrycznie nowym pojeździe i skasowałem kontrolkę "Check engine".

Wersja dla cierpliwych i bardziej wymagających:
Do komputera można się dostać z użyciem kabla diagnostycznego. MT05 ma zaimplementowaną obsługę KWP2000 - będącym jednym z protokołów diagnostycznych używanych w interfejsie OBD2. Jak donosi wikipedia protokół jest jednym z międzynarodowych standardów ISO https://en.wikipedia.org/wiki/Keyword_Protocol_2000.
Krok 1 Software PCHUD - to fabryczne oprogramowanie prawdopodobnie napisane wieki temu przez podwykonawcę (chyba) firmy DELPHI. Jakoś tak się stało, że to "wewnętrzne narzędzie" dostępne jest na Chińskich i Rosyjskich serwerach... No cóż...
Krok 2. Aby się podłączyć należy użyć interfejsu VAG ("alledrogo" w granicach 30PLN). Tak zwana "linia K" (K-line) to jest wszystko co nam potrzeba. Nie polecam w tym przypadku interfejsu opartego o układy ELM - mój którego z powodzeniem używałem przy moich samochodach nie działa z Junakiem, a przynajmniej nie z oprogramowaniem o którym za chwilę. Pożyczyłem najprostszego VAG'a od kolegi. Ten zadziałał bez problemu.
Krok 3. w motocyklu nie ma złącza OBD2 typowego dla samochodów. W świecie motocykli z tego co wyczytałem obowiązuje brak zasad "i każdy sobie rzepkę skrobie". W MT05 jest sześcio-pinowa wtyczka w M11 umieszczona pod siedziskiem a dostępna od strony przepustnicy, u mnie z lewej strony (komputer jest schowany za lewą osłoną razem z filtrem powietrza). Tak więc potrzebna przejściówka z wtyku OBD2 na sześcio-pinowe gniazdo. Można zrobić ją mniej lub bardziej profesjonalnie - ja wybrałem opcję "na szybko", przewód typu linka 1mm2, tulejki do zaprasowywania końcówek, gorący klej - jak wszystkie tego typu rzeczy każdy robi na swoją odpowiedzialność. Dopasowałem kabelki aby ciasno i pewnie siedziały w gnieździe motocykla jak i interfejsie VAG. W tym drugim użyłem kleju na ciepło aby nie wyrwać połączenia przez przypadek. Jeden z linków poniżej wskazuje na post w którym jest kabel bezpośrednio pasujący do gniazda - niestety dostępny na Chińskim portalu aukcyjnym. Nigdzie indziej nie udało mi się go namierzyć.

Nie będę tu podawał linków do oprogramowania i instrukcji. Wszystko i tak jest po angielsku i rosyjsku - tak więc odnośniki do obcojęzycznych forów powinny zainteresowanym wystarczyć - z tych oto stron wziąłem całą moją wiedzę:

http://www.chinariders.net/showthread.php?t=14758&page=1
http://chinariders.net/showthread.php?t=15675
https://www.youtube.com/watch?v=8-MQsnw59qA&t=3s
https://www.youtube.com/watch?v=sJf_9rtFKGA
https://vk.com/topic-37624830_31289065
https://www.obd-codes.com/p0131

Kila uwag do ww treści:
- Lista kodów zawarta w instrukcji serwisowej DELPHI jest niepełna - nie ma w niej kodu 0174 który wystąpił u mnie. Tak więc polecam inne źródła informacji o kodach OBD, jak na przykład w.w. strona obd-codes
- na jednym z forów napisane jest, że przy kasowaniu "check engine" z użyciem stacyjki za każdym załączeniem powinno być słychać startującą pompę paliwa. W moim motocyklu słychać ją było tylko przy pierwszych dwóch załączeniach (pozostałe robiłem w tym samym tempie), a pomimo to kontrolka i tak zgasła. Sądzę, że istotne jest właściwe tempo załączania i wyłączania zapłonu, a nie sam fakt startu pompy.
- udało mi się uruchomić PCHUD na windowsie 7 32-bity, na wersji 64 nie działa. Tak jak napisałem wcześniej prosty VAG działa, ELM nie działa. Spowodowane jest to zapewne tym, że program jest napisany z założeniem użycia prostego konwertera poziomów logicznych (tym właśnie jest prosty VAG), podczas gdy ELM, pomimo że też niedrogi, jest czymś w rodzaju modemu (oprogramowanie musi wiedzieć że rozmawia za pośrednictwem ELM i odpowiednio konstruuje ramkę komunikatów). PCHUD tego nie potrafi.
- nie udało mi się użyć oprogramowania Open Diag Free, sądzę, że trzeba by przestawić Windowsa na rosyjski - bez tego dostaniesz same znaki zapytania zamiast cyrylicy.
- namierzyłem oprogramowanie BitBox które może zainteresować fanów chip tuningu ... ale ze względu na cenę ja pasuję.


Najlepiej by było gdyby nikt nie musiaił kożystać z ww pomysłów - ale to tylko technika, więc prędzej czy później ...

A tym czasem "Lewa w górę"  i powodzenia.
« Ostatnia zmiana: 12 Sierpień 2017, 19:55 wysłana przez mreiter »

Offline kryha666

  • Uzytkownik
  • Wiadomości: 629
  • Model: M16 125 :)
Odp: M11-125 (EURO 4) - check engine, obsługa komputera silników od 2017
« Odpowiedź #1 dnia: 20 Lipiec 2017, 00:03 »
Witaj!
Jak na pierwszy post na naszym forum wykonałeś kawał roboty za co będą Ci wdzięczni przyszli posiadacze Janków z wtryskiem 8)
Gratulacje i oby jak najmniej usterek :)
Do zobaczenia gdzieś w trasie!

Offline Bonzo

  • Uzytkownik
  • Wiadomości: 958
  • Lepiej być panem w piekle niż sługa w niebie ...
  • Model: Był M16 125, jest Boulevard C90T
Odp: M11-125 (EURO 4) - check engine, obsługa komputera silników od 2017
« Odpowiedź #2 dnia: 20 Lipiec 2017, 00:48 »
Kawał dobrej roboty!
Witaj.

Offline F 319

  • Kuba
  • Uzytkownik
  • Wiadomości: 96
  • Starość to nie wiek, tylko stan umysłu...
  • Model: M16 320 black mat
Odp: M11-125 (EURO 4) - check engine, obsługa komputera silników od 2017
« Odpowiedź #3 dnia: 20 Lipiec 2017, 23:47 »
Kurna, ale Ci się chciało! Robić przy Janku - ofcoursowo, ale  w takim evencie szybciej byłoby zerwać chińskie kabelki i założyć cóś z OBDII. Mam wrażenie, że nikt tego nie będzie chciał powtarzać - nawet wersję dla niecierpliwych. Pozdro.

Offline mreiter

  • Uzytkownik
  • Wiadomości: 24
  • Model: M11-125
Odp: M11-125 (EURO 4) - check engine, obsługa komputera silników od 2017
« Odpowiedź #4 dnia: 21 Lipiec 2017, 07:49 »
Kurna, ale Ci się chciało! Robić przy Janku - ofcoursowo, ale  w takim evencie szybciej byłoby zerwać chińskie kabelki i założyć cóś z OBDII. Mam wrażenie, że nikt tego nie będzie chciał powtarzać - nawet wersję dla niecierpliwych. Pozdro.

Wersja dla cierpliwych do OBDII właśnie. Tyle że działających oprogramowań ... namierzyłem dwa.
Problem polega na tym, że wszelkie popularne oprogramowania zoreintowane są na popularne kontrolery silników i żaden nie obsługuje MT05.
A co do wersji dla niecierpliwych. Ta wersja naprawdę nie jest trudna: 3 razy załącz zapłon to wymruga kody, 5 razy załącz zapłon to zapomni całą historię. U mnie zadziałało - zdiagnozowałem, podałem serwisowi na tacy usterkę, wymienili sondę, sprawa zamknięta.

LWG

Offline Guma

  • Uzytkownik
  • Wiadomości: 6
  • Model: M11 Cafe
Odp: M11-125 (EURO 4) - check engine, obsługa komputera silników od 2017
« Odpowiedź #5 dnia: 21 Lipiec 2017, 08:58 »
Brawo!!! A nie myślałeś już aby zwiększyć moc tej jednostki na wtrysku i pobawić się z mapami? Bo mam ten sam silnik i on jest takim slonikiem trochę.... Na gaźniku wyciągniesz z tego co forumowicze piszą te 15km a u nas jest tylko 11 niecałe!...moze natrafiłes gdzieś na mapy do tego silnika i ogarniasz lub możesz udostępnić to aby serwis się zajął "tuningiem" pozdrawiam

Offline Cichy

  • Uzytkownik
  • Wiadomości: 54
Odp: M11-125 (EURO 4) - check engine, obsługa komputera silników od 2017
« Odpowiedź #6 dnia: 21 Lipiec 2017, 23:02 »
Wow, trafisz kiedyś do nieba dla Junakowców na wtrysku za ten post:)

Sprawdziłem sobie czy mam jakieś error code'y. Mam kumulację:

0113 czujnik temp. powietrza wlotowego - wysoki sygnał wejściowy
0107 Czujnik ciśnienia absol.kolektora/ciśnienia atmosferycznego niski sygnał wejściowy
0351 Obwód pierwotny/wtórny cewki zapłonowej A - usterka
0352 Obwód pierwotny/wtórny cewki zapłonowej B - usterka
Poza tym, że jadę jutro do warsztatu ktoś cos?

(rozpacz, a miałem sobie śmigać cały urlop:/)
« Ostatnia zmiana: 22 Lipiec 2017, 01:01 wysłana przez Cichy »

Offline Jarek Poznań M16 320cc

  • Uzytkownik
  • Wiadomości: 64
  • Model: M16 320cc CZARNY+CHROM
Odp: M11-125 (EURO 4) - check engine, obsługa komputera silników od 2017
« Odpowiedź #7 dnia: 22 Lipiec 2017, 00:00 »
nie łatwo mi zaimponować ,jesteś uparty, pozdrawiam

Offline Cichy

  • Uzytkownik
  • Wiadomości: 54
Odp: M11-125 (EURO 4) - check engine, obsługa komputera silników od 2017
« Odpowiedź #8 dnia: 22 Lipiec 2017, 00:53 »
Znalazłem listę kodów po polsku - zdaje się, że jest pełna:

http://otomotousa.com/PDF/OBD2.pdf

Offline mreiter

  • Uzytkownik
  • Wiadomości: 24
  • Model: M11-125
Odp: M11-125 (EURO 4) - check engine, obsługa komputera silników od 2017
« Odpowiedź #9 dnia: 22 Lipiec 2017, 12:23 »
Brawo!!! A nie myślałeś już aby zwiększyć moc tej jednostki na wtrysku i pobawić się z mapami? Bo mam ten sam silnik i on jest takim slonikiem trochę.... Na gaźniku wyciągniesz z tego co forumowicze piszą te 15km a u nas jest tylko 11 niecałe!...moze natrafiłes gdzieś na mapy do tego silnika i ogarniasz lub możesz udostępnić to aby serwis się zajął "tuningiem" pozdrawiam

Traktuję ten motocykl jako "wstęp" do moto przygody, z łatwym progiem wejścia (myślę o możliwości legalnego powożenia z prawkiem B).
Jeśli mi ta fascynacja nie przejdzie to po prostu zrobię prawko i kupię coś większego...  8) Na razie moje doświadczenie to samodzielne przejechane 800km.

Chyba nie chce mi się kombinować z tymi 4KM. Dostrzegam kilka związanych z tym trudności:
- do chip tuningu potrzebujesz softu - znalazłem dwa takie (wspomniany wyżej BitBox - 250EUR oraz chip tunning pro 7 - 10 000 RUB) - oba produkty rosyjskie.
- hamownia - bez niej jesteś jak ślepy we mgle,
- jak już podrasujesz maszynę i nie udokumnetujesz we właściwy sposób nowych parametrów, to wrazie incydentu na drodze narażasz się na rewers ze strony ubezpieczyciela.
Tak więc ja pasuję. Wolę te pieniądze wydać w przyszłości na mocniejszą maszynę.

No ale potencjał myślę że jakiś jest, ja widzę trzy kierunki (jeśli gadam głupoty to niech ktoś mnie kulturnie naprostuje):
- MT05 umożliwia ustawienie kąta wyprzedzenia zapłonu. Instrukcja sugeruje że nie należy stosować benzyny o liczbie oktanowej mniejszej niż 92 - więc zapewnie na taką benzynę mapy są przygotowane. Przy założeniu że "od jutra" lał byś wyłącznie 98 mógł byś cofnąć zapłon o kilka stopni przez co uzyskał byś większy moment obrotowy;
- widziałem gdzieś na printscreen'ach albo youtube, że jest możliwość ustawienia oczekiwanej wartości sondy lambda - a to by oznaczało, że możesz wzbogacić mieszankę (znów efekt większego momentu);
- trzecia sprawa to ewentualna możliwość podniesienia maksymalnych obrotów - ale czy konstrukcja tego silnika ma zapas na pracę powyżej 12 tysięcy?
Wiadomo, że moc jest proporcjonalna do iloczynu prędkości obrotowej i momentu - więc myślę, że coś jest możliwość wyciągnięcia z tej maszyny czegoś więcej..

Jest jednak Junak M11 i M16 z silnikeim 400cm3 ... jest wiele innych pięknych maszyn. A różnica ceny nowej maszyny z silnikeim 125 i 400 jest taka jak cena minimum zabawek potrzebnych do chiptunningu... Te potencjalne 4KM to naprawdę w mojej ocenie gra niewarta świeczki. 2-3 lata na 125cm3 a potem następny krok z większą pojemnością - to moja recepta na moc.

Pozdrawiam

« Ostatnia zmiana: 22 Lipiec 2017, 13:30 wysłana przez mreiter »

Offline mreiter

  • Uzytkownik
  • Wiadomości: 24
  • Model: M11-125
Odp: M11-125 (EURO 4) - check engine, obsługa komputera silników od 2017
« Odpowiedź #10 dnia: 22 Lipiec 2017, 13:12 »
Wow, trafisz kiedyś do nieba dla Junakowców na wtrysku za ten post:)

Sprawdziłem sobie czy mam jakieś error code'y. Mam kumulację:

0113 czujnik temp. powietrza wlotowego - wysoki sygnał wejściowy
0107 Czujnik ciśnienia absol.kolektora/ciśnienia atmosferycznego niski sygnał wejściowy
0351 Obwód pierwotny/wtórny cewki zapłonowej A - usterka
0352 Obwód pierwotny/wtórny cewki zapłonowej B - usterka
Poza tym, że jadę jutro do warsztatu ktoś cos?

(rozpacz, a miałem sobie śmigać cały urlop:/)

A paliła Ci się kontrolka zanim postanowiłeś sprawdzić?
Z tego co się orientuję niektóre błędy są traktowane jako "miękkie" na początku, zanim na stałe zapalą kontrolkę.
U mnie prawdopodobnie maszyna przyszła z uszkodzoną lub umierającą sondą. W trakcie pierwszych minut kontrolka zapalała się i gasła zanim zapaliła się na stałe ... coś na zasadzie "do trzech razy sztuka". Zanim zapali Ci lampkę na stałe traktowany jest jako usterka miękka - to znaczy jeśli odczyty wróciły do normy i się nie zepsuły w ciągu "jakiegoś tam czasu", to sterownik nie robi z tego dramatu i przechodzi nad tym do porządku dziennego. Ale nie jestem pewien czy takie "zapomniane' błędy, nie stoją zapamiętane w historii - po to, że jak jedziesz do serwisu po jakimś czasie z awarią, to dadzą diagnoście więcej poszlak do sprawdzenia - jako tło ewentualnego rozwoju twojej usterki. Bo najgorsze do diagnozy są takie błędy które występują tylko "w pełni księżyca i w piątek trzynastego przy jeździe na 3-cim biegu wyłącznie z górki ...". A jak zajeżdżasz do warsztatu to wszystko jest OK.

Możesz coś więcej napisać o twoim przypadku?
Sądząc po twojej kumuacji to może być po prostu problem z wiązką i wtyczkami...? Dla przykładu czujnik temperatury to rezystor któremu rezystancja zmienia się w zależności od jego temperatury. Przerwa w obwodzie to po prostu nieskończenie wielka rezystancja, a zwarcie w obwodzie czujnika to rezystancja bliska "zeru" - czyli dla sterownika obie sytuacje to absurdalne wartości temperatury. Sterownik ma zdefiniowane przedziały dla poszczególnych parametrów - jak dostaje odczyt z poza "sensownego przedziału" przewidzianego przez fabrykę, to daje info kontrolką, że do serwisu czas zajechać...
A jak dostajesz taką kumulację to nie jest to zazwyczaj zmowa czujników, tylko raczej problem z ich połączeniem ze sterownikiem.

LWG
« Ostatnia zmiana: 22 Lipiec 2017, 13:42 wysłana przez mreiter »

Offline Cichy

  • Uzytkownik
  • Wiadomości: 54
Odp: M11-125 (EURO 4) - check engine, obsługa komputera silników od 2017
« Odpowiedź #11 dnia: 22 Lipiec 2017, 17:59 »
Wow, trafisz kiedyś do nieba dla Junakowców na wtrysku za ten post:)

Sprawdziłem sobie czy mam jakieś error code'y. Mam kumulację:

0113 czujnik temp. powietrza wlotowego - wysoki sygnał wejściowy
0107 Czujnik ciśnienia absol.kolektora/ciśnienia atmosferycznego niski sygnał wejściowy
0351 Obwód pierwotny/wtórny cewki zapłonowej A - usterka
0352 Obwód pierwotny/wtórny cewki zapłonowej B - usterka
Poza tym, że jadę jutro do warsztatu ktoś cos?

(rozpacz, a miałem sobie śmigać cały urlop:/)

A paliła Ci się kontrolka zanim postanowiłeś sprawdzić?
Z tego co się orientuję niektóre błędy są traktowane jako "miękkie" na początku, zanim na stałe zapalą kontrolkę.
U mnie prawdopodobnie maszyna przyszła z uszkodzoną lub umierającą sondą. W trakcie pierwszych minut kontrolka zapalała się i gasła zanim zapaliła się na stałe ... coś na zasadzie "do trzech razy sztuka". Zanim zapali Ci lampkę na stałe traktowany jest jako usterka miękka - to znaczy jeśli odczyty wróciły do normy i się nie zepsuły w ciągu "jakiegoś tam czasu", to sterownik nie robi z tego dramatu i przechodzi nad tym do porządku dziennego. Ale nie jestem pewien czy takie "zapomniane' błędy, nie stoją zapamiętane w historii - po to, że jak jedziesz do serwisu po jakimś czasie z awarią, to dadzą diagnoście więcej poszlak do sprawdzenia - jako tło ewentualnego rozwoju twojej usterki. Bo najgorsze do diagnozy są takie błędy które występują tylko "w pełni księżyca i w piątek trzynastego przy jeździe na 3-cim biegu wyłącznie z górki ...". A jak zajeżdżasz do warsztatu to wszystko jest OK.

Możesz coś więcej napisać o twoim przypadku?
Sądząc po twojej kumuacji to może być po prostu problem z wiązką i wtyczkami...? Dla przykładu czujnik temperatury to rezystor któremu rezystancja zmienia się w zależności od jego temperatury. Przerwa w obwodzie to po prostu nieskończenie wielka rezystancja, a zwarcie w obwodzie czujnika to rezystancja bliska "zeru" - czyli dla sterownika obie sytuacje to absurdalne wartości temperatury. Sterownik ma zdefiniowane przedziały dla poszczególnych parametrów - jak dostaje odczyt z poza "sensownego przedziału" przewidzianego przez fabrykę, to daje info kontrolką, że do serwisu czas zajechać...
A jak dostajesz taką kumulację to nie jest to zazwyczaj zmowa czujników, tylko raczej problem z ich połączeniem ze sterownikiem.

LWG

Nie, raczej się kontrolka nie świeciła, choć sam dobrze wiesz, jak łatwo to przeoczyć w słoneczny dzień. Ogólnie problemy opisywałem już w tym dziale. W skrócie:

- kilka razy motocykl stracił moc
- kilka razy tracił prąd
- Kilka razy nie dostawał benzyny

Na dzień dzisiejszy kontrolka nie świeci się, aczkolwiek nie jestem w stanie zrobić na jednym przebiegu 10 km. Generalnie w ciągu pierwszych 10 km pojawi się przynajmniej jeden z 3 problemów. No nic, nie udało mi się oddać dzisiaj moto do serwisu, może po prostu siądę jutro  wieczora i przejrzę wiązkę, choć nie mam o tym bladego pojęcia:) Ciekawe czy w googlu jest gdzieś schemat instalacji z wtryskiem. Nie ma to jak zupełny laik się zabiera za grzebanie przy moto:)

Offline mreiter

  • Uzytkownik
  • Wiadomości: 24
  • Model: M11-125
Odp: M11-125 (EURO 4) - check engine, obsługa komputera silników od 2017
« Odpowiedź #12 dnia: 22 Lipiec 2017, 19:05 »
Dodaję jeden link o którym zapomniałem poprzednim razem. I nie wiem czy nie najważniejszy z tego wszystkiego.
Link do instrukcji serwisowej DELPHI MT05 - zreflektowałem się, że na tych które podałem na początku nie ma odnośnika do tej instrukcji po angielsku (była tylko ruska wersja). 
http://www.huntermotorcycles.com.au/dealer/Dealer%20info-%20website/Service%20and%20Predelivery%20info/Delphi%20Scan%20Tool%20Manual.pdf

Zasadniczo schemat będzie niemal taki sam dla każdego silnika z tym modułem. Z tego co się rozeznałem to bardzo wiele silników / marek motocykli kożysta z tego komputera. Również w jednostkach o większej pojemności.
Nie wiem co drzemie w większych silnikach dwucylindrowych Janków - bo z tego co widzę na forum zjawisko "mrugającego EFI" istniało już wcześniej w 320cm3. Może ktoś z forumowiczów posiadaczy takiego silnika to zweryfikuje?

Nie mniej jednak nieważne jak wiązka jest skonstruowana - w każdym silniku z MT05 pod kanapą, będzie chodziło o to samo, gdyż każda instalacja motocykla z tym modułem, będzie zbudowana w oparciu o jego "schemat aplikacyjny". A po ludzku: na stronie 9 tejże instrukcji jest schemat blokowy i rozpiska pinów w dwóch gniazdach modułu. Wiązka z jednej strony ma dwie duże wielosygnałowe wtyki (wpięte do modułu MT05) i wyprowadza poszczególne sygnały przewodami do małych gniazd w pobliże poszczególnych elementów (czujników, wtryskiwaczy, itd).

Jakie problemy są częste z instalacją? A no takie, że złączki zamiast sprężystych są plastyczne. A nie podejżewał bym aby Regal Raptor (bo to przecież prawdziwa nazwa naszego Chińskiego DD125E8 vel Junak M11) stosował złączki wysokiej jakości. Miałem kiedyś problem w Fiacie Punto polegający na tym, że złączka w tylnych światłach się przegrzewała - jak Google podpowiedział jedna z typowych usterek w tych samochodach. Jednoczesne zapalenie świateł mijania, kierunkowskazu i hamulca (typowy manewr na skrzyżowaniu) mogło spowodować powodował, że konektor masy osiągał wysokie temperatury i z czasem stał się plastyczny i miękki jak papier. Załączenie wstecznego do tej kombinacji (manewr na parkingu) gwarantował, że to zjawisko występowało. W efekcie komputer szalał na każdym skrzyżowaniu i parkingu wykrywając przepalenie żarówek (którym nic nie dolegało) ... a za chwilę wszystko było OK. Nagięcie konektora "rozwiązywało problem" na tydzień, a potem karuzela od początku.

Cichy ww link może Ci się przydać przy grzebaniu przy wiązce.
Może w twoim przypadku dochodzi do czegoś podobnego, nie koniecznie w wyniku temperatury - może to efekt wibracji albo fazy księżyca i kierunku wiatru? ??? 

LWG
« Ostatnia zmiana: 22 Lipiec 2017, 19:11 wysłana przez mreiter »

Offline Guma

  • Uzytkownik
  • Wiadomości: 6
  • Model: M11 Cafe
Odp: M11-125 (EURO 4) - check engine, obsługa komputera silników od 2017
« Odpowiedź #13 dnia: 23 Lipiec 2017, 06:27 »
No tak 4KM to gra nie warta świeczki na pierwszy rzut oka ale czy mógłbyś posłać link do tych dwóch softow co znalazłeś? Chciałbym się temu przyjrzeć trochę.
LwG

Offline Cichy

  • Uzytkownik
  • Wiadomości: 54

Offline F 319

  • Kuba
  • Uzytkownik
  • Wiadomości: 96
  • Starość to nie wiek, tylko stan umysłu...
  • Model: M16 320 black mat
Odp: M11-125 (EURO 4) - check engine, obsługa komputera silników od 2017
« Odpowiedź #15 dnia: 24 Lipiec 2017, 23:02 »
a gdzie to wepniesz?

Offline Cichy

  • Uzytkownik
  • Wiadomości: 54
Odp: M11-125 (EURO 4) - check engine, obsługa komputera silników od 2017
« Odpowiedź #16 dnia: 24 Lipiec 2017, 23:48 »
Razem z Junakiem dostałem przejściówkę.
Sorry za brudne łapska, ale robię remont:)

Offline mreiter

  • Uzytkownik
  • Wiadomości: 24
  • Model: M11-125
Odp: M11-125 (EURO 4) - check engine, obsługa komputera silników od 2017
« Odpowiedź #17 dnia: 25 Lipiec 2017, 08:12 »
Hej,

Super przejściówka. Zacząłem się oglądać za wtyczkami i gniazdami na alledrogo. Mam zamiar sobie taką zbudować - aby nie musieć w przyszłości improwizować gorącym klejem.
Ten interfejs z Amazona który wyszperałeś się nie nada. W tytule jest mowa o tym, że zbudowany jest na interfejsie ELM327.

Ale z tym nie zadziała, to jest tak:
- z programem PCHUD nie zadziała, sprawdzałem na swoim ELM'ie - ten program (PCHUD) potrzebuje "przezroczystego interfejsu" - takim przezroczystym interfejsem jest VAG. VAG to słowo klucz, jest to interfejs do leciwych już dziś aut z grupy VW. Na alledrogo w granicach 15-30 PLN - wersja z kablem USB. Jedyny VAG bezprzewodowy na alledrogo kosztuje 199, ale nie wiem czy by działał w tym konkretnym przypadku.
- interfejsy oparte na układzie ELM również posiadają "linię K" - ale posiadają swój protokół rozmawiania z komputerem. Nie są przezroczyste, tylko pełnią rolę jak by to porównać "tłumacza / listonosza" - komputer PC gada z ELM'em w jego języku, a ten wyciąga z tej transmisji sens właściwy i przesyła do komputera pojazdu. Dzieje się tak, ponieważ ELM obsługuje kilka innych standartów jeszcze które są na innych pin'ach w tym dużym gnieździe OBD, więc potrzebuje sterować i rozdzielać poszczególne komunikaty. Dla tego ELM ma własny język do gadania z komputerem i z tego powodu nie nadaje się do współpracy z PCHUD który powstał pewnie dawno temu przed ELM. Zapewne interfejsem któy znalazłeś podłączył byś się przez komercyjnego BitBox'a, który jest współczesnym programem i zapewne potrafi gadać z ELM'em. Pewnie również inne "uniwersalne" aktualnie rozwijane oprogramowania - o ile MT05 byłby na ich liście. Gdzieś natknąłem się na wzmiankę o tym, że jakiś człowiek z za wschodniej granicy napisał swoją apkę na Androida do jakiegoś motocykla 650cm3 - w tym przypadku musiał użyć zapewne ELM'a.

Nie wiem czy to jest jasne co napisałem. W trzech słowach (prościej nie będzie, ale ta esencja to jest minimum do sprawdzenia):
- jeśli PCHUD - to tylko prosty VAG
- jak znajdziesz inne oprogramowanie dla MT05 - to może będzie obsługiwać również ELM.

« Ostatnia zmiana: 25 Lipiec 2017, 08:35 wysłana przez mreiter »

Offline mreiter

  • Uzytkownik
  • Wiadomości: 24
  • Model: M11-125
Odp: M11-125 (EURO 4) - check engine, obsługa komputera silników od 2017
« Odpowiedź #18 dnia: 25 Lipiec 2017, 08:16 »
No tak 4KM to gra nie warta świeczki na pierwszy rzut oka ale czy mógłbyś posłać link do tych dwóch softow co znalazłeś? Chciałbym się temu przyjrzeć trochę.
LwG


Moduł BitBox'a, oprócz tego modułu chyba trzeba zakupić jeszcze "program główny" oraz klucz USB (do przechowywania licencji) - https://www.chiptuningshop.co.uk/product/bitbox-delphi-mt05-x-module/
Chip tunner pro - http://chiptuner.ru/content/ctpro/

Offline mreiter

  • Uzytkownik
  • Wiadomości: 24
  • Model: M11-125
Odp: M11-125 (EURO 4) - check engine, obsługa komputera silników od 2017
« Odpowiedź #19 dnia: 25 Lipiec 2017, 08:18 »
a gdzie to wepniesz?

Gniazdo diagnostyczne jest pod siodłem.

Offline trzysta

  • Uzytkownik
  • Wiadomości: 2107
  • Model: M11 - 320cm3
Odp: M11-125 (EURO 4) - check engine, obsługa komputera silników od 2017
« Odpowiedź #20 dnia: 25 Lipiec 2017, 09:01 »
O kurcha Pany wprowadzacie serwisowanie Janków na wyższy level. Tego to nawet serwisy nie mają na stanie :).

Offline FrrFurr

  • Uzytkownik
  • Wiadomości: 135
  • Model: Był M16 320 Jest Vulcan 900
Odp: M11-125 (EURO 4) - check engine, obsługa komputera silników od 2017
« Odpowiedź #21 dnia: 25 Lipiec 2017, 10:25 »
Ileż trudnych słów....  ;D Założę się, że większość serwisantów Junków nie wie o czym mowa ;)
Szkoda, że mreiter nie zawitał do nas wcześniej, to może bym jego metodą zdiagnozował przypchany wtrysk i nie stracił prawie całego sezonu.
Franky_Furbo jakby kto pytał :)

Offline mreiter

  • Uzytkownik
  • Wiadomości: 24
  • Model: M11-125
Odp: Check engine / EFI, obsługa komputera silników, kody błędów, itp
« Odpowiedź #22 dnia: 12 Sierpień 2017, 19:55 »
Zainspirowany wypowiedzią mustanga w sąsiednim poście sprawdziłem u siebie metody "kluczykowania".

Przeczytałem Twojego posta i jestem pod wrażeniem. Napracowałeś się nie lada.
Nawiązując do mojego problemu z świecącą kontrolką EFI to chcę powiedzieć że dużo mi pomogłeś chociaż w M16 320 cc  trochę to inaczej wygląda.
Moduł ten sam MT05. Ponieważ w tym moto nie ma klasycznej stacyjki tylko takie coś to "kluczykowanie" wykonuje się za pomocą włącznika zapłonu ON-OFF-ON-OFF-ON i działa.

Otóż, udało mi się uruchomić "mruganie błędów" oraz ich reset używając czerwonego wyłącznika awaryjnego na prawej manetce oraz stópki motocykla.
Stacyjka i wyłącznik awaryjny i stópka (o ile styk w niej działa prawidłowo) - każdy ze styków w tych trzech wyłącza zapłon. Jeżeli chcesz uruchomić procedurę jednym ze styków, to pozostałe dwa styki muszą być w pozycji jak w trakcie jazdy. Aktywowanie tych procedur stópką jest możliwe, choć pewnie niewygodne, a może nawet śmiesznie wyglądające dla postronnych. Piszę o tym, ponieważ z rozłożoną stópką nie uda się tego zrobić... Trzeba wyłączyć i włączyć zapłon (tak aby było słychać uruchamianą pompę paliwa), a z rozłożoną stópką lub wyłączonym wyłącznikem awaryjnym zapłon pozostanie cały czas wyłączony i klikanie kluczem nic nie zmieni.
« Ostatnia zmiana: 12 Sierpień 2017, 19:58 wysłana przez mreiter »

Offline mustang

  • Uzytkownik
  • Wiadomości: 36
  • Model: M10; M16
Odp: Check engine / EFI, obsługa komputera silników, kody błędów, itp
« Odpowiedź #23 dnia: 15 Sierpień 2017, 15:35 »


Otóż, udało mi się uruchomić "mruganie błędów" oraz ich reset używając czerwonego wyłącznika awaryjnego na prawej manetce oraz stópki motocykla.
Stacyjka i wyłącznik awaryjny i stópka (o ile styk w niej działa prawidłowo) - każdy ze styków w tych trzech wyłącza zapłon. Jeżeli chcesz uruchomić procedurę jednym ze styków, to pozostałe dwa styki muszą być w pozycji jak w trakcie jazdy. Aktywowanie tych procedur stópką jest możliwe, choć pewnie niewygodne, a może nawet śmiesznie wyglądające dla postronnych. Piszę o tym, ponieważ z rozłożoną stópką nie uda się tego zrobić... Trzeba wyłączyć i włączyć zapłon (tak aby było słychać uruchamianą pompę paliwa), a z rozłożoną stópką lub wyłączonym wyłącznikem awaryjnym zapłon pozostanie cały czas wyłączony i klikanie kluczem nic nie zmieni.

 Możesz opisać dokładnie jak udało Ci się zresetować błędy za pomocą czerwonego wyłącznika zapłonu ? Ja próbowałem ON-OFF-ON-OFF-ON-OFF-ON-OFF-ON i za każdym razem po trzecim ON włączał się test błędów i na następne on-y i off-y  nic nie dają tylko dalej mryga kodami błędów.

Offline mreiter

  • Uzytkownik
  • Wiadomości: 24
  • Model: M11-125
Odp: Check engine / EFI, obsługa komputera silników, OBD, kody błędów
« Odpowiedź #24 dnia: 19 Sierpień 2017, 15:01 »
Brakuje w twojej sekwencji OFF na końcu.
Przed kasowaniem przez 15 sekund musi być odcięty.
Potem robisz 5x ON-OFF
Sekwencja kończy się wyłączeniem zapłonu, po czym trzeba poczekać 15 sekund.

Ale coś w tym jest co piszesz. Pogrzebałem dziś w garażu i chciałem nagrać krótki filmik aby wrzucić na YouTube.
Odpinałem sondę lambda, co powodowało 0031 - brak przepływu prądu w obwodzie grzałki sondy.
Po czym przypinałem tę sondę i sprawdzałem.
Wydaje mi się że ten błąd jest jakiś wredny (może wybrałem łatwu do zrobienia, ale trudny do skasowania błąd), bo nie udało mi się go skasować wyłącznikiem awaryjnym ani razu. Raz udało mi się go skasować podpórką. Ale ten błąd jest jakiś wrdny, albo coś uszkodziłem, gdyż teraz nie mogę go skasować żadną sposobą.

Ciąg dalszy nastąpi.
« Ostatnia zmiana: 20 Sierpień 2017, 15:06 wysłana przez mreiter »