Regulacja tylnego zawieszenia

Zaczęty przez zdzichfur, 19 Październik 2011, 07:18

zdzichfur


Odnalazłem w sieci materiały które były publikowane u nas na forum :




"Junak M16 ma podwójną regulację zawiasu tylnego. Reguluje się odległość opony od błotnika i napięcie sprężyny.


W pierwszym przypadku regulacja jest prosta wkręca się trzpień wychodzący od tłoczka im mniej gwintu widać tym wyżej,





w drugim przypadku analogicznie im mniej gwintu tym zawieszenie twardsze, ale kręci się tłoczkiem. Czynność ta wymaga specjalistycznego klucza podobny do kluczy odkręcających tarczę w szlifierkach kontowych."










Cytat: eshooTak były na forum, to ja je wstawiałem ale jakoś moje wszystkie posty bez powiadomienia zostały osunięte



Cytat: pumpernikielAwaria systemu była całe forum wcięło i wszystkie posty.




Jak już gdzieś pisałem zmontowałem sobie kluczyk do regulacji tylnych amorków i wygląda on tak :





I muszę przyznać że różnica jest spora , zwiększyłem ile się tylko dało odległość koła od błotnika i na maxa utwardziłem tylne amorki - czarna już nie dobija jak jadę z małżonką, no czasami się przytrafi jak się na drodze zaliczy jakąś konkretną nierówność.



Cytat: pumpernikielAle w komplecie do moto w skrzynce wraz z narzedziami daja specjalny klucz do regulacji amortyzatorow. Na obudowie na obwodzie jak sie przypatrzycie sa otworki i w nie wklada sie klucz, nie w te 4 od przodu!  Nie krecimy amortyzatorem a tylko trzepieniem, klucz sluzy do blokowania amorka przy regulacji.


[url=http://img684.imageshack.us/img684/1755/zdjcie12uu.th.jpg]Obrazek[/URL]




Cytat: Kyokushin
Cytat: zdzichfurzmontowałem sobie kluczyk



Cytat: pumpernikielAle w komplecie do moto w skrzynce wraz z narzedziami daja specjalny klucz do regulacji amortyzatorow



Padłem :D


Obrazek


A tak zupełnie juz szczerze, to w życiu bym nie wpadł że ten kluczyk co pokazał pumpernikiel jest do zawiasu :)




A gdzie oni skryli ten zestaw kluczy  :?:


:mrgreen:



Cytat: KyokushinW schowku obok akumulatora i pod srebrnym prawym panelem.
Ja tam też miałem oryginalną instrukcję od Regal Raptora (po angielsku na szczęście) i jest tam kilka informacji sprzecznych z Polską. Między innymi częstość płatnych przeglądów serwisowych jest dwukrotnie niższa.




Cytat: eshoo
Cytat: pumpernikielAle w komplecie do moto w skrzynce wraz z narzedziami daja specjalny klucz do regulacji amortyzatorow. Na obudowie na obwodzie jak sie przypatrzycie sa otworki i w nie wklada sie klucz, nie w te 4 od przodu!  Nie krecimy amortyzatorem a tylko trzepieniem, klucz sluzy do blokowania amorka przy regulacji.


[url=http://img684.imageshack.us/img684/1755/zdjcie12uu.th.jpg]Obrazek[/URL]



W moim opisie regulacji amortyzatora podałem iż wymaga on specjalistycznego klucza bo tak mi regulowali w serwisie (w serwisie też mieli dorobiony klucz) oraz taką informację podała firma ALMOT. Nikt nie mówił o kluczu w zestawie. Teraz jak przeczytałem oryginalną instrukcję, tą po angielsku faktycznie jest tam opis regulacji kluczem akcesoryjnym, Myślę, ze spece z ALMOTU też powinni ją sobie poczytać




Cytat: pumpernikielCos jednak musi byc na rzeczy z tym dorabianym kluczem gdyz tym fabrycznym... nie da sie wyregulowac zawieszenia :)




Mimo instrukcji


http://img32.imageshack.us/img32/16/regulacionamortiguacion.png




Obudowa amortyzatora obraca sie uniemozliwiajac regulacje. Wiec trzeba bedzie dopasowac ze szlifierki albo dorobic taki klucz :)



Cytat: Dogsbodyma moze ktos taki klucz dorobiony w okolicy Wawy ?? to bym sobie wyregulowal zawieszonko :D

eshoo

Sprawa z kluczem jakby się wyjaśniła - poszperałem i popytałem - to jest klucz do regulacji zawieszenia w M11. Sprawdzaliśmy z mechanikiem i nie bardzo się da nim regulować M 16. (Chyba że coś knocimy). Widocznie zestawy kluczy są dodawane jak leci takie same do M16 i M11

zdzichfur

Cytat: eshoo w 19 Październik 2011, 20:06
Sprawa z kluczem jakby się wyjaśniła - poszperałem i popytałem - to jest klucz do regulacji zawieszenia w M11. Sprawdzaliśmy z mechanikiem i nie bardzo się da nim regulować M 16. (Chyba że coś knocimy). Widocznie zestawy kluczy są dodawane jak leci takie same do M16 i M11



Nie da się tym kluczem z zestawu nic podregulować w M16, trzeba mieć coś podobnego do tego co zmontowałem by tym pierścieniem z otworami kręcić    8)

shadowrider

Mi wyregulowali w serwisie przy okazji zmiany opon. Na początku twierdzili że raczej się nie da. Dopiero jak pokazałem ten wątek to wystąpili do Almotu o oficjalną instrukcję:

Cytuj
>  W załączniku jest zdjęcie częściowo zdemontowanego amortyzatora tylnego.
>  Regulację mozna przeprowadzić w dwóch zakresach  1. zwiększenie
> sztywności sprężyny: złapać kluczem 24 sześciokąt, ten w  środkowej
> części z takim dłuższym zatoczeniem, następnie nakrętkę 27 z  lewej 
> strony poluzować i przekręcić, tak by się przesunęła w prawo (cały
> czas  należy sześciokąt 24 musi być unieruchomiony). następnie kluczem
> hakowym z  bocznymi bolcami w tą samą stronę przekręcamy dużą
> nakrętkę, która będzie  się obracać razem z czarną osłoną sprężyny
> (tej osłony nie widać na  zdjęciu,  bo jest zdemontowana) jeden pełny
> obrót nakrętki to ok 30 do 40 kg  podwyższenie obciążenia pojazdu.
> Zawieszenie tylne jest ustawione na  obciążenie 150 kg normalnej jazdy
> po równym asfalcie. Niestety na polskich  drogach występuje duża ilość
> nierówności co powoduje, że koło tylne dobija  do błotnika i trzeba
> ustawiać większą sztywność na jakieś 200 do 220 kg.
>  Maksymalna sztywność jest przy dokręceniu nakrętki max w prawo. Po 
> zakończeniu regulacji zmiany sztywności sprężyny koniecznie mocno 
> skontrować  nakrętkę 27 z dużą nakrętką połączoną z czarną osłoną
> sprężyny.
>  2. skrócenie amortyzatora, czyli podniesienie tyłu motocykla do góry:
>  unieruchomić tak jak poprzednio sześciokąt 24 i poluzować wąską
> nakrętkę
>  24
>  (od strony prawej), następnie odkręcić śrubę mocującą amortyzator i 
> obracając główką amortyzatora wkręcać (w prawo) co powoduje skrócenie 
> długości części gwintowanej. Uwaga, ta forma regulcji jest znacznie 
> trudniejsza do wykonania, ponieważ wymaga wykręcenia 2 szt śrub
> mocujących  główkę amortyzatora, przy czym powoduje to również
> powiększenie luzu na  łańcuchu, co przy jego duże długości jest wyjątkowo
trudne do opanowania.
>
>  UWAGA!!!!! regulację przeprowadzić na obydwóch amortyzatorach w takim 
> samym  zakresie. koniecznie sprawdzić skuteczność skontrowania
> nakrętek!!!!
>
>  Pozdrawiam

zdzichfur

Cytat: shadowrider w 24 Październik 2011, 16:20

>  2. skrócenie amortyzatora, czyli podniesienie tyłu motocykla do góry:
>  unieruchomić tak jak poprzednio sześciokąt 24 i poluzować wąską
> nakrętkę
>  24
>  (od strony prawej), następnie odkręcić śrubę mocującą amortyzator
> obracając główką amortyzatora wkręcać (w prawo) co powoduje skrócenie 
> długości części gwintowanej. Uwaga, ta forma regulcji jest znacznie 
> trudniejsza do wykonania, ponieważ wymaga wykręcenia 2 szt śrub
> mocujących  główkę amortyzatora,
>
>  Pozdrawiam




Robiłem to troszkę inaczej , a mianowicie bez odkręcania śrub mocujących amortyzator, hmmm tylko teraz jest pytanie czy upraszczając sobie robotę coś uszkodziłem czy kręcąc tuleją też możemy to wykonać bez odpinania amorków

Jaro



nemook

05 Sierpień 2013, 14:22 #7 Ostatnia edycja: 05 Sierpień 2013, 14:43 by nemook
Zamieszczam info odnośnie amorków do Junaka:

Cena oryginałów: 680zł + przesyłka (za sztukę)
Max obciążenie 150kg
Długość całkowita: 31,5 cm


Większe obciążenie mają amory od simsona:D bo 200kg:))

Pewnie można wsadzić 33cm lub 34cm może nawet 36 się zmieści zyskując tym kilka cm prześwitu + możliwość regulacji twardości zawieszenia

Łysy

Piotrek, odnoszę wrażenie, że nasze amory są nieco inne niż normalne, bo pracują w drugą stronę więc te od Simsona chyba nie zrobią roboty...
Mój Junak- moja  duma !!! Harley mój to jest TO !!!

nemook

05 Sierpień 2013, 14:59 #9 Ostatnia edycja: 05 Sierpień 2013, 15:01 by nemook
Cytat: Łysy w 05 Sierpień 2013, 14:57
Piotrek, odnoszę wrażenie, że nasze amory są nieco inne niż normalne, bo pracują w drugą stronę więc te od Simsona chyba nie zrobią roboty...


Co masz na myśli że pracują inaczej niż normalne? W drugą stronę? Tzn jak od prawej do lewej? :o :o :o

Wszystko się da:) Choćby jako boczne;)

Łysy

Cytat: nemook w 05 Sierpień 2013, 14:59
Cytat: Łysy w 05 Sierpień 2013, 14:57
Piotrek, odnoszę wrażenie, że nasze amory są nieco inne niż normalne, bo pracują w drugą stronę więc te od Simsona chyba nie zrobią roboty...


Co masz na myśli że pracują inaczej niż normalne? W drugą stronę? Tzn jak od prawej do lewej? :o :o :o

Wszystko się da:) Choćby jako boczne;)

Chyba tylko jako boczne bo nasze działają na rozciąganie a nie na zgniatanie  8)
Mój Junak- moja  duma !!! Harley mój to jest TO !!!

nemook

Cytat: Łysy w 05 Sierpień 2013, 15:03
Cytat: nemook w 05 Sierpień 2013, 14:59
Cytat: Łysy w 05 Sierpień 2013, 14:57
Piotrek, odnoszę wrażenie, że nasze amory są nieco inne niż normalne, bo pracują w drugą stronę więc te od Simsona chyba nie zrobią roboty...


Co masz na myśli że pracują inaczej niż normalne? W drugą stronę? Tzn jak od prawej do lewej? :o :o :o

Wszystko się da:) Choćby jako boczne;)

Chyba tylko jako boczne bo nasze działają na rozciąganie a nie na zgniatanie  8)


Może się mylę ale to nie ma znaczenia. Od spodu też powinny zadziałać.

Łysy

Niestety mylisz się, w naszych amorach sprężyna jest ściskana w czasie pracy, czyli przy rozciąganiu ;)
Mój Junak- moja  duma !!! Harley mój to jest TO !!!

zdzichfur

Jakoś nie kumam przekazu , jak to sprężyna pracuje przy rozciąganiu ? popatrzcie na fotkę rozebranego amorka , jest to zwykły amortyzator olejowy trza tylko jakiś zamiennik wyszukać na necie , tylko z tymi centymetrami co podał Piotrek to bym nie przesadzał te 33cm traktował bym jako max długość.

Łysy

dobra chłopaki, poddaję się , nie chce mi się tego rysować....
Mój Junak- moja  duma !!! Harley mój to jest TO !!!

nemook

No Łysy jesteś w błędzie. Obecnie są stosowane amortyzatory dwustronnego działania, które działają przy rozprężaniu i ściskaniu sprężyny jak to mówisz.

Zdzisiu ma racje. Zwykły amortyzator olejowy może być, czy gazowy jak kto woli.

Co do długości na bok stykają 33,5 a pod spód nie wiem. Być może też tyle wystarczy. Kwestia jest taka aby dobrać amorki z odpowiednimi otworami mocującymi jeśli chodzi o średnice.
I wydaje mi się, że amorki mogą być zamocowane z boku jak i od spodu.

To 36 to może jak by ktoś chciał zrobić terenówkę albo wybrać się na ukraińskie drogi:)

Łysy

Mój Junak- moja  duma !!! Harley mój to jest TO !!!

zdzichfur

Piotr nie wiem czy podniesiesz az tak tył by wcisnąć tam amorek 36cm

nemook

Cytat: zdzichfur w 05 Sierpień 2013, 17:43
Piotr nie wiem czy podniesiesz az tak tył by wcisnąć tam amorek 36cm


Też nie wiem. ale tak jak pisałeś 33,5 lub 34 powinno wystarczyć.

zdzichfur

a ta odległość 33cm o ktorej piszemy to jest między mocowaniami ?

nemook

Cytat: zdzichfur w 05 Sierpień 2013, 18:42
a ta odległość 33cm o ktorej piszemy to jest między mocowaniami ?


Tak

GANDALF

Witam

Panowie macie rację, nasze działają identycznie jak boczne (do Łysego też są ściskane).
Co do średnicy mocowania większe zawsze można tulejować.

LwG

Łysy

06 Sierpień 2013, 16:54 #22 Ostatnia edycja: 06 Sierpień 2013, 17:08 by Łysy
Nie wiem jak w Waszych ale w moim, jak siadam, wahacz idzie w górę, bo motor idzie w dół, to moje amory się rozciągają..... mój motor jest z 2010

I mam tak jak opisuje gość na blogu http://www.moto-blog.pl/junak-m16/
" Zawieszenie tylne
z układem dwóch amortyzatorów rozciąganych z regulowaną sztywnością i wysokością, skok zawieszenia tylnego 60 mm."
Sokoro Wy macie ściskane to widać w rocznikach po 2010 chińczyk musiał coś pozmieniać......ebana rasa.
Mój Junak- moja  duma !!! Harley mój to jest TO !!!

nemook

06 Sierpień 2013, 18:09 #23 Ostatnia edycja: 06 Sierpień 2013, 18:15 by nemook
Łysy spróbuj kupić amortyzatory jak to zwiesz rozciągane:)

To jest zwykły amortyzator teleskopowy, który działa w dwóch fazach: ściskania i odbicia.

Wg mnie to działa tak:

jak siadasz sprężyna się naciąga bo dociążasz moto, a tylne zawieszenie jest na ruchomym wahaczu,  jak wpadasz w koleinę następuje rozciąganie sprężyny czyli faza odbicia, a następnie faza ściskania czyli powrót do pierwotnego stanu. I ta regulacja co jest to jest ustawienie twardości sprężyny, czyli jak mocno może się sprężyna naciągnąć i jak mocno może się sprężyna ścisnąć.

Tak się mi to wydaje, być może się mylę...

Łysy

Nie sprowokujesz mnie do rozebrania amora, Młody Szyderco ;)
Mój Junak- moja  duma !!! Harley mój to jest TO !!!