Autor Wątek: Regulacja tylnego zawieszenia  (Przeczytany 18748 razy)

zdzichfur

  • Gość
Regulacja tylnego zawieszenia
« dnia: Październik 19, 2011, 07:18:21 am »

Odnalazłem w sieci materiały które były publikowane u nas na forum :




"Junak M16 ma podwójną regulację zawiasu tylnego. Reguluje się odległość opony od błotnika i napięcie sprężyny.


W pierwszym przypadku regulacja jest prosta wkręca się trzpień wychodzący od tłoczka im mniej gwintu widać tym wyżej,





w drugim przypadku analogicznie im mniej gwintu tym zawieszenie twardsze, ale kręci się tłoczkiem. Czynność ta wymaga specjalistycznego klucza podobny do kluczy odkręcających tarczę w szlifierkach kontowych."










Cytat: eshoo
Tak były na forum, to ja je wstawiałem ale jakoś moje wszystkie posty bez powiadomienia zostały osunięte


Cytat: pumpernikiel
Awaria systemu była całe forum wcięło i wszystkie posty.



Jak już gdzieś pisałem zmontowałem sobie kluczyk do regulacji tylnych amorków i wygląda on tak :





I muszę przyznać że różnica jest spora , zwiększyłem ile się tylko dało odległość koła od błotnika i na maxa utwardziłem tylne amorki - czarna już nie dobija jak jadę z małżonką, no czasami się przytrafi jak się na drodze zaliczy jakąś konkretną nierówność.



Cytat: pumpernikiel
Ale w komplecie do moto w skrzynce wraz z narzedziami daja specjalny klucz do regulacji amortyzatorow. Na obudowie na obwodzie jak sie przypatrzycie sa otworki i w nie wklada sie klucz, nie w te 4 od przodu!  Nie krecimy amortyzatorem a tylko trzepieniem, klucz sluzy do blokowania amorka przy regulacji.


[url=http://img684.imageshack.us/img684/1755/zdjcie12uu.th.jpg]Obrazek[/URL]



Cytat: Kyokushin
Cytat: zdzichfur
zmontowałem sobie kluczyk


Cytat: pumpernikiel
Ale w komplecie do moto w skrzynce wraz z narzedziami daja specjalny klucz do regulacji amortyzatorow


Padłem :D


Obrazek


A tak zupełnie juz szczerze, to w życiu bym nie wpadł że ten kluczyk co pokazał pumpernikiel jest do zawiasu :)



A gdzie oni skryli ten zestaw kluczy  :?:


:mrgreen:



Cytat: Kyokushin
W schowku obok akumulatora i pod srebrnym prawym panelem.
Ja tam też miałem oryginalną instrukcję od Regal Raptora (po angielsku na szczęście) i jest tam kilka informacji sprzecznych z Polską. Między innymi częstość płatnych przeglądów serwisowych jest dwukrotnie niższa.



Cytat: eshoo
Cytat: pumpernikiel
Ale w komplecie do moto w skrzynce wraz z narzedziami daja specjalny klucz do regulacji amortyzatorow. Na obudowie na obwodzie jak sie przypatrzycie sa otworki i w nie wklada sie klucz, nie w te 4 od przodu!  Nie krecimy amortyzatorem a tylko trzepieniem, klucz sluzy do blokowania amorka przy regulacji.


[url=http://img684.imageshack.us/img684/1755/zdjcie12uu.th.jpg]Obrazek[/URL]


W moim opisie regulacji amortyzatora podałem iż wymaga on specjalistycznego klucza bo tak mi regulowali w serwisie (w serwisie też mieli dorobiony klucz) oraz taką informację podała firma ALMOT. Nikt nie mówił o kluczu w zestawie. Teraz jak przeczytałem oryginalną instrukcję, tą po angielsku faktycznie jest tam opis regulacji kluczem akcesoryjnym, Myślę, ze spece z ALMOTU też powinni ją sobie poczytać



Cytat: pumpernikiel
Cos jednak musi byc na rzeczy z tym dorabianym kluczem gdyz tym fabrycznym... nie da sie wyregulowac zawieszenia :)




Mimo instrukcji


http://img32.imageshack.us/img32/16/regulacionamortiguacion.png




Obudowa amortyzatora obraca sie uniemozliwiajac regulacje. Wiec trzeba bedzie dopasowac ze szlifierki albo dorobic taki klucz :)


Cytat: Dogsbody
ma moze ktos taki klucz dorobiony w okolicy Wawy ?? to bym sobie wyregulowal zawieszonko :D

eshoo

  • Priv
  • Uzytkownik
  • Wiadomości: 55
Odp: Regulacja tylnego zawieszenia
« Odpowiedź #1 dnia: Październik 19, 2011, 08:06:24 pm »
Sprawa z kluczem jakby się wyjaśniła - poszperałem i popytałem - to jest klucz do regulacji zawieszenia w M11. Sprawdzaliśmy z mechanikiem i nie bardzo się da nim regulować M 16. (Chyba że coś knocimy). Widocznie zestawy kluczy są dodawane jak leci takie same do M16 i M11

zdzichfur

  • Gość
Odp: Regulacja tylnego zawieszenia
« Odpowiedź #2 dnia: Październik 19, 2011, 11:02:02 pm »
Sprawa z kluczem jakby się wyjaśniła - poszperałem i popytałem - to jest klucz do regulacji zawieszenia w M11. Sprawdzaliśmy z mechanikiem i nie bardzo się da nim regulować M 16. (Chyba że coś knocimy). Widocznie zestawy kluczy są dodawane jak leci takie same do M16 i M11


Nie da się tym kluczem z zestawu nic podregulować w M16, trzeba mieć coś podobnego do tego co zmontowałem by tym pierścieniem z otworami kręcić    8)

shadowrider

  • Priv
  • Uzytkownik
  • Wiadomości: 104
Odp: Regulacja tylnego zawieszenia
« Odpowiedź #3 dnia: Październik 24, 2011, 04:20:26 pm »
Mi wyregulowali w serwisie przy okazji zmiany opon. Na początku twierdzili że raczej się nie da. Dopiero jak pokazałem ten wątek to wystąpili do Almotu o oficjalną instrukcję:

Cytuj
>  W załączniku jest zdjęcie częściowo zdemontowanego amortyzatora tylnego.
>  Regulację mozna przeprowadzić w dwóch zakresach  1. zwiększenie
> sztywności sprężyny: złapać kluczem 24 sześciokąt, ten w  środkowej
> części z takim dłuższym zatoczeniem, następnie nakrętkę 27 z  lewej 
> strony poluzować i przekręcić, tak by się przesunęła w prawo (cały
> czas  należy sześciokąt 24 musi być unieruchomiony). następnie kluczem
> hakowym z  bocznymi bolcami w tą samą stronę przekręcamy dużą
> nakrętkę, która będzie  się obracać razem z czarną osłoną sprężyny
> (tej osłony nie widać na  zdjęciu,  bo jest zdemontowana) jeden pełny
> obrót nakrętki to ok 30 do 40 kg  podwyższenie obciążenia pojazdu.
> Zawieszenie tylne jest ustawione na  obciążenie 150 kg normalnej jazdy
> po równym asfalcie. Niestety na polskich  drogach występuje duża ilość
> nierówności co powoduje, że koło tylne dobija  do błotnika i trzeba
> ustawiać większą sztywność na jakieś 200 do 220 kg.
>  Maksymalna sztywność jest przy dokręceniu nakrętki max w prawo. Po 
> zakończeniu regulacji zmiany sztywności sprężyny koniecznie mocno 
> skontrować  nakrętkę 27 z dużą nakrętką połączoną z czarną osłoną
> sprężyny.
>  2. skrócenie amortyzatora, czyli podniesienie tyłu motocykla do góry:
>  unieruchomić tak jak poprzednio sześciokąt 24 i poluzować wąską
> nakrętkę
>  24
>  (od strony prawej), następnie odkręcić śrubę mocującą amortyzator i 
> obracając główką amortyzatora wkręcać (w prawo) co powoduje skrócenie 
> długości części gwintowanej. Uwaga, ta forma regulcji jest znacznie 
> trudniejsza do wykonania, ponieważ wymaga wykręcenia 2 szt śrub
> mocujących  główkę amortyzatora, przy czym powoduje to również
> powiększenie luzu na  łańcuchu, co przy jego duże długości jest wyjątkowo
trudne do opanowania.
>
>  UWAGA!!!!! regulację przeprowadzić na obydwóch amortyzatorach w takim 
> samym  zakresie. koniecznie sprawdzić skuteczność skontrowania
> nakrętek!!!!
>
>  Pozdrawiam

zdzichfur

  • Gość
Odp: Regulacja tylnego zawieszenia
« Odpowiedź #4 dnia: Październik 24, 2011, 05:58:30 pm »

>  2. skrócenie amortyzatora, czyli podniesienie tyłu motocykla do góry:
>  unieruchomić tak jak poprzednio sześciokąt 24 i poluzować wąską
> nakrętkę
>  24
>  (od strony prawej), następnie odkręcić śrubę mocującą amortyzator
> obracając główką amortyzatora wkręcać (w prawo) co powoduje skrócenie 
> długości części gwintowanej. Uwaga, ta forma regulcji jest znacznie 
> trudniejsza do wykonania, ponieważ wymaga wykręcenia 2 szt śrub
> mocujących  główkę amortyzatora,
>
>  Pozdrawiam



Robiłem to troszkę inaczej , a mianowicie bez odkręcania śrub mocujących amortyzator, hmmm tylko teraz jest pytanie czy upraszczając sobie robotę coś uszkodziłem czy kręcąc tuleją też możemy to wykonać bez odpinania amorków

Jaro

  • Priv
  • Uzytkownik
  • Wiadomości: 201
Odp: Regulacja tylnego zawieszenia
« Odpowiedź #5 dnia: Grudzień 19, 2011, 07:56:03 am »
 ciekawie do tematu podszedł kolega z Ukrainy http://geon-club.com.ua/forum/viewtopic.php?f=9&t=54

Jaro

  • Priv
  • Uzytkownik
  • Wiadomości: 201
Odp: Regulacja tylnego zawieszenia
« Odpowiedź #6 dnia: Grudzień 19, 2011, 09:03:53 am »

nemook

  • Gość
Odp: Regulacja tylnego zawieszenia
« Odpowiedź #7 dnia: Sierpień 05, 2013, 02:22:11 pm »
Zamieszczam info odnośnie amorków do Junaka:

Cena oryginałów: 680zł + przesyłka (za sztukę)
Max obciążenie 150kg
Długość całkowita: 31,5 cm


Większe obciążenie mają amory od simsona:D bo 200kg:))

Pewnie można wsadzić 33cm lub 34cm może nawet 36 się zmieści zyskując tym kilka cm prześwitu + możliwość regulacji twardości zawieszenia
« Ostatnia zmiana: Sierpień 05, 2013, 02:43:48 pm wysłana przez nemook »

Łysy

  • MadaFaka
  • Administrator
  • Uzytkownik
  • *****
  • Wiadomości: 2786
  • Pasja czyni wolnym...
Odp: Regulacja tylnego zawieszenia
« Odpowiedź #8 dnia: Sierpień 05, 2013, 02:57:42 pm »
Piotrek, odnoszę wrażenie, że nasze amory są nieco inne niż normalne, bo pracują w drugą stronę więc te od Simsona chyba nie zrobią roboty...
Mój Junak- moja  duma !!! Harley mój to jest TO !!!

nemook

  • Gość
Odp: Regulacja tylnego zawieszenia
« Odpowiedź #9 dnia: Sierpień 05, 2013, 02:59:36 pm »
Piotrek, odnoszę wrażenie, że nasze amory są nieco inne niż normalne, bo pracują w drugą stronę więc te od Simsona chyba nie zrobią roboty...

Co masz na myśli że pracują inaczej niż normalne? W drugą stronę? Tzn jak od prawej do lewej? :o :o :o

Wszystko się da:) Choćby jako boczne;)
« Ostatnia zmiana: Sierpień 05, 2013, 03:01:18 pm wysłana przez nemook »

Łysy

  • MadaFaka
  • Administrator
  • Uzytkownik
  • *****
  • Wiadomości: 2786
  • Pasja czyni wolnym...
Odp: Regulacja tylnego zawieszenia
« Odpowiedź #10 dnia: Sierpień 05, 2013, 03:03:18 pm »
Piotrek, odnoszę wrażenie, że nasze amory są nieco inne niż normalne, bo pracują w drugą stronę więc te od Simsona chyba nie zrobią roboty...

Co masz na myśli że pracują inaczej niż normalne? W drugą stronę? Tzn jak od prawej do lewej? :o :o :o

Wszystko się da:) Choćby jako boczne;)
Chyba tylko jako boczne bo nasze działają na rozciąganie a nie na zgniatanie  8)
Mój Junak- moja  duma !!! Harley mój to jest TO !!!

nemook

  • Gość
Odp: Regulacja tylnego zawieszenia
« Odpowiedź #11 dnia: Sierpień 05, 2013, 03:16:19 pm »
Piotrek, odnoszę wrażenie, że nasze amory są nieco inne niż normalne, bo pracują w drugą stronę więc te od Simsona chyba nie zrobią roboty...

Co masz na myśli że pracują inaczej niż normalne? W drugą stronę? Tzn jak od prawej do lewej? :o :o :o

Wszystko się da:) Choćby jako boczne;)
Chyba tylko jako boczne bo nasze działają na rozciąganie a nie na zgniatanie  8)

Może się mylę ale to nie ma znaczenia. Od spodu też powinny zadziałać.

Łysy

  • MadaFaka
  • Administrator
  • Uzytkownik
  • *****
  • Wiadomości: 2786
  • Pasja czyni wolnym...
Odp: Regulacja tylnego zawieszenia
« Odpowiedź #12 dnia: Sierpień 05, 2013, 04:21:37 pm »
Niestety mylisz się, w naszych amorach sprężyna jest ściskana w czasie pracy, czyli przy rozciąganiu ;)
Mój Junak- moja  duma !!! Harley mój to jest TO !!!

zdzichfur

  • Gość
Odp: Regulacja tylnego zawieszenia
« Odpowiedź #13 dnia: Sierpień 05, 2013, 04:43:50 pm »
Jakoś nie kumam przekazu , jak to sprężyna pracuje przy rozciąganiu ? popatrzcie na fotkę rozebranego amorka , jest to zwykły amortyzator olejowy trza tylko jakiś zamiennik wyszukać na necie , tylko z tymi centymetrami co podał Piotrek to bym nie przesadzał te 33cm traktował bym jako max długość.

Łysy

  • MadaFaka
  • Administrator
  • Uzytkownik
  • *****
  • Wiadomości: 2786
  • Pasja czyni wolnym...
Odp: Regulacja tylnego zawieszenia
« Odpowiedź #14 dnia: Sierpień 05, 2013, 04:51:57 pm »
dobra chłopaki, poddaję się , nie chce mi się tego rysować....
Mój Junak- moja  duma !!! Harley mój to jest TO !!!